GPS-navigaattori lienee tämän hetken yksi mielenkiintoisimmista varusteista autoissa. Satelliittinavigaattorit ovatkin mainioita laitteita. Minäkin olen saanut tehdä lähempää tuttavuutta, kun uuden autoni myötä sain moisen vehkeen. Näpyttelen laitteeseen osoitteen, jonne aion mennä, ja hetkessä tietokone on kehitellyt nopeimman reitin perille Suomen ja Pohjoismaiden karttaohjelmistosta. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Laitteisiin on myös ohjelmoitu tärkeitä osoitteita, kuten hotellit, ruokapaikat ja turistinähtävyydet, joten voi aina pyytää navigaattoria opastamaan lähimpään pikaruokalaan, mikäli nälkä alkaa vaivata. Osa laitteista on jopa puheohjattuja! Jos jostain syystä poikkeaa valitulta reitiltä, laite laskee nopeasti uuden vaihtoehtoisen reitin. Ja minkä parasta, sen voi aina halutessa kytkeä pois päältä.

Navigaattoreista voi valita, neuvooko ajo-ohjeita mies- vai naisääni. Joissain vimpaimissa kartanlukijaksi saa valita jopa formulalegenda Matti Kyllösen. Olisikohan mahdollista valita satelliittinavigaattoriin matkakumppanikseen Paavo Lipposen ääni? Ajat rauhassa maantiellä satasen vauhdilla. Kaiuttimista mörähtää: ”Käänny...tästä...” (siinä vaiheessa olet jo ajanut risteyksen ohi) ”...vasempaan.”

Millainenhan olisi satelliittinavigaattori, josta kartanlukijaksi saisi valita Paavo Väyrysen: ”Käänny vasempaan.” ja hetken päästä: ”En minä...minä...minä käskenyt kääntyä vasempaan, miksi minun sanomisiani aina vääristellään....”. Runsaspuheinen navigaattorin ei toki tarvitsekaan olla, ja hyvin sen opastuksella perille pääsee. Paperikartat ovat taakse jäänyttä elämää.