<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Taloustutkimus julkaisi eilen maanantaina tutkimuksensa suomalaisten ajankäytöstä otsikolla "Suomalainen arki – hyväntuulista mediailotulitusta". Tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät ole mitään huonotuulisia jurottajia vaan päinvastoin niin arkena kuin vapaa- aikanakin hyväntuulisia ja aktiivisia.
Mutta mitä vielä! Yleisradio otsikoi saman tutkimuksen: "Suomalaiset ovat huonotuulisimmillaan keskiviikkoisin". Uutiseen oli kaivettu lähes kaikki huonotuulisuuteen liittyvät faktat – ja samalla lähes ohitettiin tutkimuksen myönteinen ydinsanoma.
Samoin teki myös maakuntalehtemme ESS otsikoiden: "Känkkäränkkä iskee aamutuimaan." Olen vuositolkulla jaksanut ihmetellä, miksi lähes poikkeuksetta on asioita lähestyttävä asenteella - lasi on puoliksi tyhjä eikä puoliksi täynnä.
Arjen onni ja hyväntuulisuus ei siis vieläkään ylitä uutiskynnystä – ei edes silloin, kun se on uutinen. Jossain ajatellaan edelleen, että ainoa hyvä uutinen on huono uutinen.
Kommentit